Saturday 27 August 2011

Hidup Ini Memang Begitu Part 2

Awas! Jangan terjebak di jaring kelalaian sewaktu diri diselimuti keindahan. Disaat dirimu di ulit kenikmatan, tundukkan hati di mihrab kehambaan. Hamba yang bersyukur dengan nikmat, akan menggunakan seluruh kenikmatan tersebut bagi mentaati-Nya!.


Wah! Kita resah pula lantaran sengsara yang di tanggung! Kita hilang pertimbangan sewaktu dilambung gelombang ujian. Kita menjadi tidak tentu arah lantaran musibah yang bertandang. Mmemanglah, berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul. Di saat kita di uji, terasa segalanya membahang dan menyeksa. Segalanya serba menyakitkan.


Namun, jadilah insan terbaik. Dalam gelombang ujian hidup yang menyeksa ada maksud tersirat yang hebat daripada-Nya. Dalam sengsara yang ditanggung kerana di hempas badai ujian, ia bermaksud supaya kita beroleh pahala kesabaran!.


Lihatlah hikmah daripada kejadian. Perhatikan yang tersirat daripada apa yang tersurat. Ujian yang diberi, adalah untuk menghapus koleksi dosa-dosa dalam kehidupan. Dia bermaksud “menyeksa” kita di sini supaya jangan kita terazab nanti di SANA! Malah ukuran cinta Allah adalah tersangat ajaib. Semakin hebat cinta-NYA kepada para hamba, semakin dashyat curahan ujian akan menimpa.


wallahu alam…

No comments:

Post a Comment