Thursday 18 August 2011

Memahami makna disebalik "Insya-Allah"



بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

Assalamu'alaikum wahmatullahi wabarakatuh...


Apa khabar semua ikhwan' Uqhti' Cinta iLahi? Moga sentiasa dikurniakan kesihatan dan kesejahteraan oleh Allah S.W.T.

Entry kali ini, untuk kesekian kalinya setelah agak lama juga Uqhti' tidak meng"update". Alhamdulillah, dengan kesempatan dan izin-NYA dapat Uqhti' berkongsi serba sedikit mengenai frasa “INSYA-ALLAH"…untuk lebih lanjut cuba baca entry kali ni dan harapan Uqhti' moga kita semua sama-sama mengambil ikhtibar darinya :-

Kita malu jika tidak mempunyai telefon bimbit yang hebat fungsinya biarpun tidak menggunakan fungsinya. Tetapi kita tidak malu dengan Allah S.W.T kerana tidak berhubungan dengan-NYA.

Mungkin ada yang mengatakan bahawa solat, doa dan wirid itu sudah memadai dalam berhubungan dengan Allah S.W.T. Ada kebenarannya, namun pernahkah kita melihat yang banyak kali terjadi dalam solat, doa dan wirid itu tiada hubugan dengan Allah S.W.T. Kita lebih mementingkan bentuk dari rasa. Adatnya manusia memang lebih tertarik dengan bentuk dari mengambil rasa dengan Allah S.W.T sebagai elemen utama. Dek kerana itu, kita perlu membuat labelling yang baik jika ingin menjual produk biarpun rasanya tidaklah seberapa.



Kita menjadi manusia yang elok pekertinya. Kita menjadi insan yang jauh dari kesombongan. Kita sentiasa ada waktu dalam mengurus hidup. Kita sentiasa tahu sama ada sesuatu perkara itu kehendak nafsu atau kehendak jiwa. Maka dari situ, insyaALLAH wang kita juga akan terjaga dan terkumpul.

Mulai hari ini, marilah kita tanamkan satu tekad baru. Tekad untuk selalu mendahulukan Allah S.W.T dalam setiap apa juga yang kita lakukan. Untuk Uqhti' sendiri, malahan kepada sahabat-sahabat juga ikhwan sekalian. Adanya tekad ini, insyaALLAH kita tidak akan mendahului keputusan Allah S.W.T. Keyakinan kita hanya kepada Allah S.W.T dan bukan pada usaha semata-mata.

Hari ini kita sering tersasar dari landasan kerana kita mendahului Allah S.W.T dalam banyak hal. Kita sering berkata yang kita pasti sedangkan kepastian itu milik hakiki Allah S.W.T. Kita sering menjadikan "insya-Allah" sebagai jalan keluar untuk memberi alasan sedangkan "insya-Allah" itu satu keperluan.



Dewasa ini juga, "insya-Allah" dijadikan sebab musabab untuk tidak melakukan sesuatu. Uqhti' pernah ditegur oleh sahabat Uqhti'..."janganlah Insya-Allah, pastikanlah..." lalu Uqhti' berkata "Insya-Allah itulah yang pasti kerana kita hanya tidak dapat hadir seandainya Allah S.W.T tidak mengizinkan. Seandainya Uqhti' tidak mahu pergi, maka dari awal lagi Uqhti' sudah berkata, Tengoklah dulu."

"Insya-Allah" bukan satu perkara yang boleh dijadikan mainan. "Insya-Allah" juga bukanlah kehendak melainkan keperluan. Marilah kita sama-sama mengubah persepsi "insya-Allah" dari apa yang sering kita fahami kepada apa yang sebenarnya.

Untuk itu, lebih mudahlah jalan bagi kita dalam memahami erti rasa dalam ibadah kita seharian. Bak kata iklan yang sering kita lihat dan dengar, lidah boleh tipu tetapi rasa tidak. Makanya apabila ada rasa, lidah akan menjadi kelu, kehendak hilang nafsu, jiwa terus dipadu...Insya-Allah..Moga kita sentiasa dalam perlindungan-NYA.


wallahu alam...

No comments:

Post a Comment