Thursday 9 June 2011

::: BERBUAT BAIK DAPAT MENYEJUKKAN JIWA :::

Kebaikan sebaik namanya, keramahan itu seramah wajahnya, dan keikhlasan itu sesuci rupanya. Dan orang yang mula-mula akan merasa manfaat dari semua itu adalah mereka yang melakukannya. Merekalah yang merasa hasilnya serta merta dalam jiwa, akhlak dan nurani mereka, hingga mereka pun sentiasa berlapang dada, tenang, tenteram dan damai.

Ketika anda diliputi kesedihan dan kebimbangan, berbuat baiklah terhadap sesama manusia, nescaya anda akan mendapat ketenteraman dan kedamaian hati. Bersedekahlah pada orang yang papa{golongan miskin}, tolonglah orang-orang yang dizalimi, ringankan beban orang yang menderita, berilah makan orang yang kelaparan, jenguklah orang yang sakit dan bantulah orang yang ditimpa musibah, nescaya anda akan  merasa bahagia dalam semua aspek hidup anda.

Perbuatan baik itu umpama wangian yang tidak hanya mendatangkan manfaat bagi pemakainya, tetapi orang-orang yang berada disekelilingnya juga. Dan manfaat kejiwaan dari kebaikan itu terasa seperti ubat-ubatan yang berkesan telah tersedia di kotak ubat orang yang berhati baik dan bersih.

Memberikan senyuman kepada mereka yang gersang jiwanya adalah umpama & merupakan sedekah jariyah. Ini, tersirat dalam bimbingan akhlak yang menyebut; “…sekalipun engkau hanya menemui saudaramu dengan wajah berseri.” {Hadis Nabi}

Sedangkan kemuraman wajah merupakan tanda permusuhan sengit terhadap orang lain yang hanya diketahui berlakunya oleh Yang Maha Gha’ib.

Seteguk air yang diberikan seorang pelacur kepada seekor anjing yang kehausan dapat menghasilkan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi. Ini merupakan bukti bahawa Yang Pemberi pahala adalah Zat Yang Pemaaf, Maha Baik dan sangat mencintai kebaikan, serta Maha Kaya lagi Maha Terpuji.

Wahai orang-orang yang merasa terancam dengan himpitan kesengsaraan, kecemasan dan kebimbangan hidup, kunjungilah taman-taman kebaikan; sibukkan diri kamu dengan memberi, mengunjugi, membantu, menolong dan meringan beban sesama manusia. Dengan semua itu, nescaya kamu akan mendapat kebahagiaan dalam semua aspek; dan juga hakikatnya.


            “Sedang ia tidak menanggung budi sesiapa pun, yang patut dibalas, hanyalah mengharap keredhaan Tuhannya Yang Maha Tinggi. Dan demi sesungguhnya, ia akan tetap berpuas hati [pada hari akhirat, dengan mendapat segala yang diharapkannya].”
 { Surah Al-Lail: 19-21}

No comments:

Post a Comment