Sunday 7 August 2011

.:: HADAPILAH HIDUP SEBAGAIMANA ADANYA ::.

.:: Hidup…Hidup…Hidup…Ada apa pada hidup? Apakah itu hidup?Kita hidup untuk apa? Mengapa kita hidup dan bernyawa? Jikalau kita tidak hidup, dimanakah kedudukan kita sekarang ini?Allahu Akbar…Allah Maha Besar! Semua ini telah dicatatkan dan terencana oleh-MU ::.


Entry kali ini Uqhti' Cinta iLahi ingin berkongsi  berkenaan dengan HIDUP.

Keadaan dunia ini penuh nikmat, banyak pilihan, penuh rupa dan banyak warna. Semua ini bercampur baur dengan kecemasan mahupun kesusahan hidup. Dan kita adalah sebahagian daripada dunia yang sedang dalam kesukaran.

Ingatlah ! bahawa kita tidak akan menjumpai seorang ayah, isteri, suami, kawan, sahabat, tempat tinggal, atau pekerjaan yang padanya tidak terdapat sesuatu yang menyukarkan. Lebih daripada itu, adakalanya sebaliknya pada setiap hal itu terdapat sesuatu yang buruk dan tidak kita sukai. Justeru itu, padamkanlah panasnya keburukan pada setiap hal itu dengan sejuknya kebaikan yang ada padanya. Itu jika kita mahu selamat dengan adil dan bijaksana. Hal ini kerana betapa pun setiap luka itu ada harga dan nilainya.

Allah menghendaki dunia ini sebagai tempat bertemunya  dua perkara yang saling bertentangan, dua jenis yang bertentangan, dua kubu yang saling bertentangan dan dua pendapat yang  saling bertentangan yang baik dengan yang buruk, kebaikan dengan kerosakan, kebahagiaan dengan kesedihan. Dan selepas itu, Allah akan mengumpulkan semua yang baik, kebagusan dan kebahagiaan itu di Syurga. Walhal yang buruk, kerosakan dan kesedihan akan dikumpulkan di Neraka.Dunia ini terlaknat, dan semua yang ada di dalamnya terlaknat kecuali Zikir kepada Allah dan semua yang berkaitan dengannya, seorang yang alim dan seorang yang belajar –begitu kata hadis.

Maka jalanilah hidup ini sesuai dengan kenyatan yang datang, jangan hanyut dalam khayalan dan jangan sesekali menerawang ke alam angan-angan. Hadapi hidup ini apa adanya :- kawal jiwa kita untuk dapat menerima dan juga menikmatinya. Bagaimanapun, tidak mungkin semua kawan akan ikhlas kepada kita dan semua perkara sempurna pada pandangan kita. Kerana keikhlasan dan kesempurnaan itu bukan ciri dan sifat hidup dunia.

Adalah sebaiknya kita memaafkan dan berdamai semula, mengambil hal-hal yang mudah kita lakukan, meninggalkan hal-hal yang menyukarkan, menutup mata dari beberapa perkara untuk masa-masa tertentu, memperbetulkan langkah dan berbagai-bagai hal yang menganggu dan tidak perlu.

Kita umpama peminjam atau pun penyewa kepada dunia milik Allah yang hakiki. Oleh yang demikian, bersikap la seperti peminjam yang sebenarnya dengan menjaga dan memelihara sesuatu barang yang bukan kepunyaan kita. Suatu saat nanti, Empunya pemilik akan mengambil hak dan miliknya! Sentiasalah kita semua ber INGAT!

wallahu alam…

No comments:

Post a Comment